Forum

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Jaartal geboorte '15 is 1815 of 1915?

In het Doodsoorzakenregisters Zwolle, 1909 - 1923 (Type 6) worden de jaartallen bij de geboortedatum in twee cijfers aangegeven, dus bijvoorbeeld 5 Oct '15. Aangezien de sterfdatum tussen 1909 en 1923 moet zijn, kan zowel geboortejaar 1815 als 1915 correct zijn. Wat vul ik dan in?

Ik zou er een opmerking bij plaatsen, maar ik vermoed dat het 1915 zal zijn, omdat niet veel mensen zou oud werden. Er staat verder geen informatie neem ik aan om het aan af te leiden? Of de naam in wiewaswie invullen om te zien of we een overlijdensakte/geboorteakte kunnen vinden?

Inmiddels zijn we bezig met de scans uit 1916. Ik had namelijk de eerste pagina van het register waar het jaartal op stond. Net als Tim vermoed ik dat het 1915 zal zijn.  Het ziektebeeld geeft waarschijnlijk ook een aanwijzing.

Tim, Else,

Bedankt voor jullie verhelderende antwoorden.

Nog een vervolgvraag: Hoe kan ik zien uit welk jaar het register is ? Op dit moment 1916 begrijp ik. Maar voor komende registers?

Dit is niet direct op deze scans te zien. Dat ik de 1e pagina's van het register uit 1916 onder ogen kreeg is toeval. Het is af te leiden uit de geboorte- en overlijdensdatum van kinderen, maar zekerheid biedt dit niet. Een mogelijkheid is om via  https://collectieoverijssel.nl/  de bijbehorende scans uit het overlijdensregister er naast te leggen. Mocht je hier (nog) nooit gesnuffeld hebben; in mijn antwoord bij het topic 'geen volledig volgnummer op scan' staat een korte beschrijving hoe je deze kunt vinden.

Meewerkende organisaties